Retrospektīvi aplūkojot 20. un nu jau arī 21. gadsimta
Baltijas un Melnās jūras telpas (turpmāk – Intermarium)
vēsturi, redzam, ka šo Austrumu un Vidus-centrālās Eiropas reģionu apvienojis
kopīgs ģeopolitiskais liktenis.
Kaut arī jau senākā vēsturē mūsu dzīves telpā bija radušies
valstiski veidojumi ar impērisku potenciālu (Kijevas Krievzeme, Lietuvas
Lielkņaziste, Polijas-Lietuvas valsts), 19.gadsimtā gandrīz visas Intermarium
reģionu veidojošās tautas bija zaudējušas patstāvību, un atradās svešu impēriju
– cariskās Krievijas, Vācijas un
Austroungārijas pakļautībā. Vietām šī atkarība izpaudās kā vasaļa vai „mazākā
brāļa” statuss (piemēram ungāriem Austroungārijas impērijas sastāvā), citur
pakļautās tautas izjuta visus nebrīves spaidus –
gan nacionālo, gan sociālo un saimniecisko apspiestību. Pakļauto zemju denacionalizācija
rusifikācijas vai ģermanizācijas veidolā katrā konkrētajā teritorijā varēja
atšķirties savā brutalitātes pakāpē un līdzekļu izvēlē, bet visas ārējās
impēriskās varas centās asimilēt Intermarium pamattautas (politiski,
kulturāli, lingvistiski), iznīcinot to nacionālo lepnumu, neatkarības centienus
un virknē gadījumu – pat etniskās iezīmes.
Pēc 1815.gada Vīnes kongresa cariskās Krievijas varā nonākusī
sadalītās Polijas daļa, kas sākotnēji baudīja plašu autonomiju, soli pa solim
nonāca stāvoklī, kad 19.gadsimta nogalē poļu valodā bija iegūstams tikai
zemākais izglītības līmenis. Vēl skarbāk denacionalizēta tika Polijas rietumu
daļa, kas pēc 1871.gadā notikušās vācu zemju apvienošanas kļuva par jaunās
Hohencollernu dinastijas impērijas daļu, un tika pakļauta ģermanizācijai.
Rietumpolijā nometināja simtiem tūkstošu vācu tautības kolonistu, poļu valoda pilnībā
tika izskausta no pašpārvaldes, izglītības un sabiedriskās dzīves.
Pārvaldot baltkrievu etniskās teritorijas, krievu cara
ieceltais vietvaldis 19.gadsimtā, Mihails „Kārējs” Muravjovs vadījās pēc devīzes: „Ko nav paveicis krievu
durklis, paveiks krievu skola un baznīca”. 19.gadsimta pirmajā pusē tika
pilnībā iznīcināta vēl no Lietuvas lielkņazistes laikiem lielu baltkrievu daļu
vienojošā Grieķu katoļu jeb uniātu baznīca, un baltkrievi ar spaidiem tika
piespiesti pāriet pareizticībā. Uniātu baznīcas tika atdotas pareizticīgo
popiem, pārbūvētas Maskavijai raksturīgā arhitektūras stilā. Lai piešķirtu šai
zemei krieviskus vaibstus, cariskā administrācija organizēja intensīvu, simtiem
jaunu līdzīgu, tipveida pareizticīgo baznīcu celtniecību. Izglītība, administrācija,
tiesvedība – viss tika krieviskots,
baltkrievu valodai saglabājoties vien zemnieku sētās.
Ne tik agresīvas, bet arīdzen spēcīgas rusifikācijas
tendences bija vērojamas ukraiņu zemēs. Ukraiņus krievu cari uzskatīja par
krievu tautas daļu, bet viņu valodu par nepilnvērtīgu krievu valodas dialektu.
Baltijas zemes (tagadēja Latvija un Igaunija) vēsturisko
apstākļu rezultātā jau kopš viduslaikiem bija pakļautas vācu izcelsmes elitei,
kas uz iedzimtajiem raudzījās kā zemākas kārtas radījumiem. Nonākot Krievijas
impērijas pakļautībā, vācu privilēģijas tika skartas vien nedaudz, bet latvieši
un igauņi papildu ģermanizācijai tika pakļauti vēl rusifikācijas spaidiem.
19.gadsimta nogalē šie procesi aizgāja tik tālu, ka, piemēram, latviešu
apdzīvotajās teritorijās, skolās ne tikai bija jāmācās krieviski, bet skolēni
savā starpā pat nedrīkstēja sarunāties mātes valodā. Par sarunāšanos latviski
tie tika sodīti ar pazemojošu kauna dēli, kas bija jānēsā pakārts kaklā līdz
skolēns uzrādīja citu savu biedru, kas atļāvies runāt latviski.
Cenzūra, pilnīgs vai gandrīz pilnīgs aizliegums izdot
iespieddarbus dzimtajā valodā, kā arī tādas politikas īstenošana, lai panāktu
iespējami lielāka krievu skaita nometināšanu latviešu, igauņu, baltkrievu un
ukraiņu etniskajās teritorijās un veicinātu šo tautu piederīgo izceļošanu uz
Iekškrievijas nolaistajām un neapgūtajām zemēm, bija raksturīgi rusifikācijas
politikas instrumenti Krievijas impērijā.
Atšķirīgu politiku īstenoja pārnacionālā Austroungārijas
impērija. Tajā iekļautās tautas baudīja
visai plašas tiesības uz savas etniskās kultūras saglabāšanu un dzimtās valodas
brīvu lietošanu, bet tika īstenota administratīvi politiskā asimilācija.
Kas vienoja visas impērijām pakļautās Intermarium
reģiona tautas? Vispirms – mēģinājumi
iespēju robežās atbrīvoties no apspiedējiem. Atsevišķos gadījumos brīvības
cīņas ieguva vispārējas bruņotas sacelšanās raksturu (1831. un 1863.gadā Polijā
un tajā pašā laikā baltkrievu un leišu zemēs Kastusa Kaļinovska vadībā, 1848.-1849.gados Ungārijā). Citos gadījumos
nacionālās atbrīvošanās kustības kā metodi izmantoja bruņotu pagrīdes cīņu un
terora aktus pret patvaldību, tās varas iestādēm un ierēdņiem (Krievijas
impērijā iekļautajā Polijas daļā). Arī 1905.gada revolūcijā Krievijā,
atsevišķās nekrievu apdzīvotajās impērijas nomalēs, vispārējā sociālā
taisnīguma motīvi savienojās ar nacionālās atbrīvošanās cīņas elementiem
(Polijā, Latvijā).
Visās Intermarium zemēs izteiktāk vai mazāk izteikti
notika nacionālās atmodas procesi, savas etniskās unikalitātes apzināšanās,
cīņa par tiesībām brīvi lietot savu valodu, kopt savu kultūru, nacionālu skolu
un pārvaldi. Tika formulētas prasības pēc neatkarības vai, iesākumā, – vismaz pēc kultūrautonomijas. Attīstīta
nacionālā kultūra, elementārās
pilsoniskās brīvības un pilsoniskā apziņa, salīdzinot ar Rietumeiropas
neatkarīgajām valstīm 19./20.gadsimtu mijā, šīm tautām nebija kaut kas pats par
sevi saprotams. Šeit tie bija ideāli par kuriem bija jācīnās – līdz ar to nacionālajām vērtībām, etniskumam,
valodai tika un joprojām tiek piešķirta daudz lielāka nozīme.
Visas trīs Intermarium reģionu sadalījušās impērijas
tika ierautas tuvredzīgo impērisko ambīciju izraisītajā milzu apmēru eiropiešu
tautu masu slaktiņā jeb Pirmajā Pasaules karā. Šo tautu iedzīvotāji, neatkarīgi
no etniskās piederības, aktīvi vai pasīvi bija spiesti piedalīties karadarbībā,
tiekot iesaistīti kādā no karošajām pusēm.
Vienlaikus, nacionālās kustības karu uzskatīja par iespēju atbrīvoties
no impēriju gūsta.
Neizmērojamais kara radītais posts novājināja un beigu beigās
arī sagrāva impērijas. Brūkošo impēriju armiju karavīri sāk grupēties pēc
etniskās piederības, liekot pamatus jaunajām nacionālajām armijām.
1918.gadā neatkarību pasludināja sabrukušajā Krievijas
impērijā iekļautās Ukraina, Lietuva, Igaunija, Baltkrievija un Latvija.
Ungārijas un Čehoslovākijas valstis radās sabrūkot Habsburgu monarhijai, bet
neatkarīgā Polija tapa no veselās trijās impērijās iekļautām zemēm.
Likvidēt jauno valstu neatkarību tīkoja gan impēriju
restauratori – vācu un krievu monarhisti
(balto kustība), gan arī Krievijā varu sagrābušie boļševiki. Brīvība bija
jāaizstāv gan ar ieročiem, gan diplomātiju. Vairumā gadījumu tas izdevās,
izņēmumi bija Baltkrievija un Ukraina.
Starpkaru periods, varētu šķist, bija Intermarium
reģionā dzīvojošo tautu zelta laiks. Tas bija laiks, kad tautas varēja realizēt
nacionālo interešu augstāko formu –
nacionālo valstiskumu un dažām no tām (latviešiem, igauņiem) tā bija pirmoreiz
dota pašnoteikšanās iespēja. Ar visām politiskajām kļūdām ko līdzi nesa
mācīšanās dzīvot patstāvīgi.
Taču mieram un labklājībai nevarēja būt ilgtspēja, jo
Austrumos, vecās Krievijas impērijas vietā, bija radusies boļševiku lielvalsts – Padomju Savienība. Tā, bruņojusies ar saukļiem par pasaules
revolūciju (de facto realizējot pakāpeniski pieaugošu, kaut arī maskētu,
lielkrievu impērisma ģeopolitisko apetīti) un pa pasauli izkaisītu graujošu
politisko aģentūru, bija daudz bīstamāka par savu valstisko priekšteci – daļēji aziātisko, daļēji rietumniecisko carisko
"ģeržāvu". Rietumos vācu imperiālisms atdzima Hitlera nacismā
ar tā neslēptajiem mērķiem pakļaut, paverdzināt, ģermanizēt lielu daļu Eiropas.
Šajos apstākļos Intermarium jeb Baltijas-Melnās jūras
savienības projekta īstenošana būtu spējusi, uzdrošinos apgalvot, mainīt
vēstures gaitu, un nodrošināt jauno valstu pastāvēšanu ilgtermiņā. Vairākos
variantos šo ideju mēģināja virzīt toreizējais Polijas faktiskais vadītājs
maršals Juzefs Pilsudskis. Pirmais no tiem paredzēja radīt daudzvalodu,
daudzkultūru federāciju, ko līdzīgu vēsturē nogrimušajai Lietuvas
lielkņazistei, bet, protams, ar izteiktu poļu hegemoniju. Otrs, vēl
nereālistiskāks, piedāvājums bija veidot plašu savienību, kurā bez Intermarium
reģiona tautām iekļautos arī savstarpēji tik atšķirīgās Skandināvijas valstis,
Balkānu valstis, un pat Itālija. Domas bija labas, bet minētie koncepti dažādu
iemeslu dēļ palika pretrunīgi un neizstrādāti.
Iemesli, kas neļāva īstenoties Intermarium projektam
bija vairāki. Vispirms jau izsvērta, politiskajā realitātē balstīta konceptuāli
ideoloģiska uzstādījuma trūkums. Bet, ja skatāmies dziļāk, līdz tam neļāva
nonākt etnisko konfliktu un saprotama, bet ilgtermiņa mērķiem traucējoša,
nacionāla egoisma rezultātā radušās pretrunas tautu un viņu jauno valstu
starpā. Valstu robežas, kuras tika novilktas pēc I Pasaules kara beigām, bija
tālu no ideāla, un ne vienmēr saskanēja
ar reālajām etniskajām robežām – tas
izraisīja iredentisma jeb etniska separātisma epidēmiju reģionā. Kādai valstij
tika piešķirta teritorija, ko pārsvarā apdzīvo kaimiņu tautas piederīgie, kuri,
savukārt, vēlas savienoties ar savējiem, un arī kaimiņam rodas kārdinājums
anektēt sev pieguļošu teritoriju, ko apdzīvo viņa tautieši (Viļņas apgabals,
Cešina, Transilvānija, u.c.). Tāpat situāciju sarežģīja tas, ka ne visas
tautas, kas vēlējās, varēja realizēt savu valstiskumu. Slovāki bija spiesti
samierināties ar „mazākā brāļa” lomu Čehoslovākijas republikā, bet ukraiņu un
baltkrievu zemes tika pārdalītas starp boļševikiem un jauno Polijas valsti. Un
te jāmet akmens poļu (un arī ungāru) dārziņā. Piemēram Polija, stiprākā valsts
reģionā ar vēsturisku sava valstiskuma pieredzi, lai arī pati vairāk kā
gadsimtu sadalīta starp svešām impērijām, pārdzīvojot nacionāli kulturālo
apspiestību, atdzimstot pati loloja impēriskas ambīcijas. Poļi savu
pašsaprotamo tieksmi veidot etniski monolītu valsti, diemžēl izvēlējās realizēt
ne tikai savās etnokulturālajās robežās, bet arī veicot visnotaļ agresīvu
kolonizācijas un asimilācijas politiku baltkrievu un ukraiņu etniskajās teritorijās,
tādējādi paši kļūstot par apspiedējiem un iemantojot šo tautu naidu, kas vēlāk
pārvērtīsies simtiem tūkstošu upuru prasošos asiņainos etniskajos konfliktos
Otrā Pasaules kara gados.
Kopumā var sacīt, ka neveiksmīgi vilktas robežas,
netālredzīgs nacionālais egoisms un nespēja diplomātiski risināt radušos
konfliktus, noveda pie tā, ka līdz Otrajam Pasaules karam reģiona valstis ne
vien nespēja attīstīt sadarbību, bet to sagaidīja izolētas, slīgstošas
savstarpējos konfliktos un rēķinu kārtošanā.
Molotova-Rībentropa pakts reģiona ziemeļu daļu atkal sadalīja
starp impērijām, sekoja boļševistiskais un nacistiskais genocīds un visas Otrā
Pasaules kara konsekvences. Nacionālā pretestība tādā vai citādā formā radās
ikvienā okupētajā teritorijā.
Otrais Pasaules karš beidzās ar nacistiskās Vācijas pilnīgu
sagrāvi, un boļševiku kontrolē nonāca viss Intermarium reģions, kurā
tagad var ietilpināt arī Rumāniju un Bulgāriju. Rietumu lielvaras, jo sevišķi
ASV, kuru ārlietu dienestā bija iefiltrēti padomju ietekmes aģenti, veica
neiedomājami cinisku nodevības aktu, 1945.gada Jaltas konferencē de facto atzīstot boļševiku tiesības uz
Molotova-Rībentropa pakta rezultātā okupētajām teritorijām. Baltijas valstis
tika iznīcinātas un iekļautas Padomju Savienībā. Par nekādu Ukrainas un
Baltkrievijas neatkarību netika pat runāts. Rietumu gļēvās politikas rezultātā,
boļševikiem savlaicīgi netika dots enerģisks pretspars, un to kontrolē nonāca
arī citas Intermarium zemes - Polija, Ungārija, Čehoslovākija, Rumānija
un Bulgārija, kuras kaut arī netika tieši iekļautas Padomju Savienības sastāvā,
bet tika varmācīgi boļševizētas, izveidojot šajās zemēs
marionešu režīmus, kuri, padomju militāristu atbalstīti un kontrolēti,
noturējās līdz pat Padomju Savienības sabrukumam.
Tieši šis laiks, šie 45 gadi no Otrā Pasaules kara beigām
līdz Padomju Savienības krišanai, cita no Rietumiem atšķirīga vēsturiskā
pieredze, vislielākajā mērā veidoja reģiona savdabību, pasaules uzskatu,
vērtību sistēmu un domāšanas veidu.
Komunistiskā režīma brutalitāte, kas vissmagāk skāra pēc II
Pasaules kara Padomju Savienībā varmācīgi iekļautās tautas, radīja krasu
pretreakciju, kas izpaudās masu antikomunistiskā noskaņojumā (pat kolaborācija
pārsvarā bija bezcerības un dzīves nepieciešamības, ne ideoloģisku apsvērumu
vadīta). Masu deportācijas uz Krievijas GULAG vergu nometnēm un tur piedzīvotās
šausmas, izveidoja veselu sabiedrības slāni ar spēcīgu imunitāti pret
komunistisko režīmu un ideju nesējiem. Līdztekus sociālajam genocīdam – kolektivizācijai, privātīpašuma atsavināšanai,
līdz ar Staļina varas apogeju, padomju režīms atgriezās pie cariskās Krievijas
laika lielkrievu šovinisma un impērisma, kas izpaudās nekrievu zemju kolonizācijā un rusifikācijā.
Padomju līderis Ņikita Hruščovs atklāti
deklarēja: „Jo ātrāk mēs visi pāriesim uz krievu valodu, jo ātrāk uzcelsim
komunismu”. Nekrievu zemēs masveidā tika iepludināti krievi (piemērs – 1935.gadā Latvijā latviešu īpatsvars bija 77%,
tad PSRS okupācijas rezultātā, 1989.gadā pamattauta savā zemē sastādīja vairs
52% no kopējā iedzīvotāju skaita). Ļoti intensīvi rusificētas tika slāvu zemes – Baltkrievija un Ukraina. Koloniālā rusifikācijas
politika veicināja etniskās identitātes kā kopjamas un sargājamas vērtības
apzināšanos.
Padomju satelītvalstīs vietējie komunistiskie marionešu
režīmi īstenoja līdzīgu sociālo genocīdu, ideoloģiskus spaidus, politiskās
represijas, bet rusifikācijas politika tās tieši neskāra. Tā tika kompensēta ar
vasalisku atkarību no Maskavas, un padomju karaspēka soda ekspedīcijām, kas
bija sagaidāmas mazākās nepakļaušanās gadījumā (Ungārijā 1956.gadā,
Čehoslovākijā – 1968.).
Protams, šie procesi izraisīja masu pretestību, un pirmajā
desmitgadē pēc II Pasaules beigām visā reģionā notika bruņota antikomunistiska
pretestība, kas tika apspiesta ar milzu brutalitāti. Pēc tam pretestība
okupantiem izpaudās spēcīgās disidentu kustībās, un šeit bija desmitiem
tūkstošu politiski ieslodzīto un citādi represēto.
Padomju Savienības sabrukums bija neizbēgams un 1991.gadā
neatkarību bija atguvušas visas okupētās Austrumeiropas tautas, Centrāleiropā
tajā pašā laikā bija krituši vietējie komunistiskie režīmi. Pirmā brīža
eiforija un vispārējā sajūsma par Rietumu vērtībām, atvērtība mežonīgā
kapitālisma eksperimentiem, sociālā noslāņošanās, postkomunistiskās elites
rašanās, vilšanās un nostaļģija pēc vecajiem laikiem daļā sabiedrības, vēstures
pārvērtēšana, un daudzi līdzīgi tikai šim reģionam raksturīgi notikumi radīja
unikālu vēsturisko pieredzi.
Tas viss kopā izveidoja skaidru apziņu, ka, lai arī esam tādi
paši eiropieši kā franči vai zviedri, mēs tomēr esam atšķirīgi. Savā domāšanā,
vērtībās, tikumos. Un laika ritējums rāda, ka šī atšķirība ir nevis trūkums,
bet spēks!
Rietumnieki gandrīz nekad (izņemot sporādiskus komūnistu
apvērsuma mēģinājumus Vācijā 1918.-1919.g.)
nav praksē piedzīvojuši boļševismu un tā vārdā veiktos noziegumus.
Viņiem tā bija un ir palikusi teorētiska eksotika. Daudziem pat pievilcīga un
atdarināšanas vērta abstrakcija. Rietumu
intelektuāļi, protestējot pret kapitālisma patērētājsabiedrību, ideālus meklēja
marksismā un tam tuvajās kreisajās teorijās. Universitātēs, jo sevišķi
sociālajās zinātnēs, ienāca kultūrmarksisms (neortodoksāla marksisma forma).
Studenti meklēja ideālus veco vērtību (nacionālo ideju, patriotisma, reliģijas)
noliegumā, narkotikās, seksuālajā izlaidībā un visatļautībā (hipiju kustība,
LGBT). Aizgājušā gadsimta sešdesmitajos un septiņdesmitajos gados viņi
dumpojās, apbruņojušies ar Marksa, Mao un Čegevaras lozungiem un plakātiem. Un
šī, ar kreisajām idejām sirgstošā paaudze ir tā, kas šodien veido Rietumu
sabiedrisko domu, un turpina sevi intelektuāli atražot.
Turpretī mūsu, Intermarium valstu, gaišākie cilvēki
šajā laikā veidoja intelektuālo kodolu pretestībai komunismam visās tā formās.
Mūsu varoņi bija politiski ieslodzītie, mūsu studenti bija barikādēs pret
komunistisko varmācību Budapeštā, Prāgā, Polijas „Solidaritātē”, no 1980-tajiem
– visās Padomju Savienības okupētajās
teritorijās. Mūsu varoņi nebija Markss, Mao vai Čegevara, mēs nekultivējām
internacionālismu, multikulturālismu, feminismu, freidismu un homoseksuālismu,
bet meklējām ideālu savā kultūrā, nacionālajās idejās, savas vēstures varoņos
un dižgaros. Pie mums reliģija, pretēji uzspiestajam ateismam, neatmira, bet kļuva par vienu no nacionālās
pretestības balstiem.
Mūsu sabiedrība ir savādāka, mūsu jaunatne ir savādāka
(Rietumu studentu aktīvā ideoloģiski kreisie ("progresīvie
humānisti") joprojām ir vairākumā, pie mums pretēji – niecīga saujiņa). Mūsos ir augstāks patriotisma
līmenis, nesalīdzināmi lielāka vērtība tiek piešķirta nacionālajai identitātei,
etniskajai kultūrai un tradīcijām. Mums ir stiprākas ģimenes un paaudžu
solidaritāte to ietvaros. Mūsu sievietes ir sievišķīgākas, un apzinās savu
īpašo lomu un sūtību. Morālais relatīvisms, dekadence un seksuālā izlaidība
mūsu sabiedrības absolūtajā vairākumā netiek akceptēta.
Paradoksāli, bet Rietumeiropa, kas nekad nav piedzīvojusi
komunistu varu, sabiedrības apziņas līmenī šodien ir daudz marksistiskāka nekā
mēs, kas šīs ideoloģijas spiedienam bijām tieši pakļauti vairāk nekā 50 gadus,
jebkad esam bijuši. Turklāt, kultūrmarksisma un multikulturālisma piesātinātā
Rietumu pasaule, tā sauktajai "liberālajai demokrātijai" kļūstot
absolūti nedemokrātiskai, pamazām kļūst ideoloģiski hegemoniska, groteski sāk
atgādināt PSRS un virzās uz totalitārismu.
Demogrāfiskā situācija ir bēdīga visā Eiropā. Eiropiešu
dzimstība ir vienlīdz zema kā Austrumos tā Rietumos. Taču ir kāda ļoti būtiska
atšķirība. Austrumeiropas un Centrāleiropas valstis ir etnokulturāli
viendabīgas, un migrācijas procesi šeit ir norisinājušies vienas rases
ietvaros. Piemēram, Latvija un Igaunija vēl šobrīd saskaras ar uzspiestās
krievu migrācijas sekām (tā ir nozīmīga politiska problēma), taču tā ir
kardināli savādāka situācija nekā tā, ko tagad piedzīvo Rietumeiropa. Kopumā
var teikt, ka Intermarium reģiona valstis pēc etniskā sastāva ir
faktiski 100% eiropeiskas. Mūs neskar svešu rasu un kultūru masu imigrācija,
kas Rietumeiropā kļuvusi par demogrāfisku bumbu ar laika degli. Pie mums
nenotiek islamizācija, mūsu pilsētās netiek veidotas šariata patruļas, terora
akti vēl nav kļuvuši par ikdienas realitāti. Un, mūsu tautu apziņa vēl nav tā
deformēta, ka mēs būtu gatavi apātiski akceptēt savu etnokulturālo pašnāvību.
Zīmīgi, ka aptaujas liecina, ka vislielākā sabiedrības pretestība ārpus Eiropas
imigrācijai ir tieši Intermarium reģiona valstīs.
Ja vēsturiski Eiropas kultūra uzplauka Rietumeiropā, tad
šobrīd tās stiprākais bastions ir Eiropas centrs un austrumi.
Vēl viena robežšķirtne starp Rietumeiropu un Intermarium
reģionu ir mūsdienu Krievijas faktors, jo īpaši zemēm, kuras bija iekļautas
cariskajā Krievijā un Padomju Savienībā.
Pēdējos gados ir novērojama tendence, ka Rietumu valstu
nacionālistiski un konservatīvi orientētās aprindas Krievijā, kas nu jau ir
sinonīms Vladimira Putina autoritārajam režīmam, saskata idejisku un
reālpolitisku sabiedroto. Un, izteikti daudzsejainais Putina režīms šo ilūziju
pašreizējā etapā arī palīdz uzturēt.
Tomēr jāatzīmē, ka rietumnieki Krieviju nepazīst, un nekad
nav pazinuši, kā pazīstam mēs – tuvākie
kaimiņi. Krievija ir unikāls veidojums – autoritārs
režīms, kurā vara pieder šaurai specdienestu un nekrievisku oligarhu kliķei, ar
simbolisku līderi priekšgalā, kas savu varu uztur izmantojot Krievijas
iedzīvotājos populāras ideoloģiskas klišejas –
nostaļģiju pēc padomju laikiem, pareizticību, lielkrievu šovinismu un impērismu
(kas nebūt nav sinonīms etniskam nacionālismam).
Putina režīmā, un tā atbalstītājos lieliski sadzīvo šķietami
pretrunīgās idejas: komunistiskā režīma un tā noziegumu attaisnošana, padomju
varas un armijas (jo sevišķi Staļina valdīšanas posma) kults, NKVD un VDK
glorifikācija, pareizticīgais reliģiskais fundamentālisms, cariskās Krievijas
laika impērisms, eirāzisms, aukstā kara laikmeta antagonisms pret Rietumiem kā
tādiem un, vienlaikus, neoliberālais ekonomikas modelis. Putina Krievijas komplekso nacionālo politiku
grūti noraksturot, bet viennozīmīgi tās
daļa ir izdabāšana daudzveidīgajiem etniskajiem klaniem, piemēram,
bandītiskajam Čečenijas vietvalža Kadirova klanam. Par impērisko vēlmi noturēt
Kaukāzu „krievu pasaules” zonā, tiek maksāts ar to, ka Krievijas pilsētās
apmetušies miljoniem musulmaņu un siro etniskie organizētās noziedzības
grupējumi. Putina režīma mērķis ir iespējami liela teritorija Maskavas
pakļautībā, kontrolē vai ietekmē, nevis sakārtota, nacionāla krievu valsts.
Krievijas impērijas un tās turpinājuma –
Padomju Savienības – politika tiek turpināta
kā „krievu pasaules” būvēšana, kurai cauri spīd vāji maskēti centieni tieši vai
netieši (radot butaforiskas vasaļvalstis) paplašināt Krieviju bijušajās PSRS
robežās. Šim nolūkam tiek izmantotas krievu (un krievvalodīgo) diasporas
(pārsvarā PSRS laika posmā ievestie imigranti) kaimiņvalstīs, ar kuru palīdzību
tiek destabilizēta politiskā situācija un kuru vidū tiek veidota ietekmes
aģentūra, tiek uzkurinātas separātiskas tieksmes. Karadarbība Ukrainā ir šīs
politikas spilgtākais piemērs, piesardzīgākā un slēptākā veidā līdzīga politika
tiek īstenota Latvijā un Igaunijā, bet īpašs krievu impēristu veiksmes stāsts
ir spēcīgi rusificētā, sovjetizētā un ekonomiski atkarīgā Baltkrievija.
Valstīm, kas atrodas tiešā Krievijas ģeopolitisko ambīciju
zonā (kādreizējās cariskās Krievijas un/vai PSRS okupētās zemes), Putina
agresīvā „krievu pasaules” politika ir
primārs neatkarības apdraudējums. Tāds pats kā Rietumeiropas totalitārais
liberālisms un multikulturālisms, turklāt īstermiņā vēl reālāks un bīstamāks.
Mēs noraidām Rietumu totalitāro liberālismu, tā centienus
pārveidot mūsu sabiedrību, iznīcināt mūsu tradicionālās vērtības; jo īpaši
vēršamies pret neprātīgo, pašnāvniecisko imigrācijas un multikulturālisma
politiku, ko šobrīd politiskām metodēm tiecas ieviest arī mūsu dzīves telpā, to
uzskatām par pazudinošu ilgtermiņā. Ja šāda politika šobrīd raksturo Rietumu
pasauli, mēs nevēlamies būt tās daļa, un šīs politikas īstenotāji nav mūsu
sabiedrotie.
Mēs nelolojam ilūzijas, ka varēsim paļauties uz Rietumeiropas
nacionāli konservatīvajiem politiķiem (kuru nākotnes potenciāls arī ir
apšaubāms), ka pārliecināsim viņus par to, ka Putins nav „Eiropas atbrīvotājs”,
bet agresors un ļaundaris. Pat, ja rastos izpratne par Putina režīma
neosovjetisko būtību, viņi savas pragmatiskās intereses, kā jau tas
"Realpolitik" ietvaros ir iepriekš noticis, vienalga stādītu pirmajā
vietā. Viņi nepazīst un neizprot krievus, un vadās no savām prioritātēm – ienaidnieks numur 1. viņiem ir Briseles multikulturālisti un
Vašingtonas globālisti, pret kuriem tiek meklēti jebkuri sabiedrotie. „Krievu pasaules” tīkojumi Austrumeiropā nav
viņu darīšana un mūsu situāciju viņi spētu izprast tikai tad, ja Putins sāktu
klauvēties pie viņu robežām.
Mūsu potenciālais spēks var būt vienīgi līdzīgo savienība ar
līdzīgajiem. Baltijas-Melnās jūras savienība jeb Intermarium projekts kā
ģeopolitiska alternatīva impēriskajai „krievu pasaulei” un bojā ejai
nolemtajiem Rietumiem jeb tā sauktajai "liberālajai demokrātijai".
Mēs esam līdzīgi – pēc
vēsturiskā likteņa, politiskajām interesēm, vērtību sistēmas un demogrāfiskajām
tendencēm.
Mums kopā ir milzīgs ģeogrāfiskais, ekonomiskais, militārais
un cilvēkresursu potenciāls.
Ja mēs vadāmies pēc ideāla, un Intermarium reģionu
redzam kopumā, kurā ietilpst Baltijas valstis, Baltkrievija, Bulgārija, Čehija,
Moldova, Rumānija, Polija, Slovākija, Ukraina un Ungārija, kopējais
cilvēkresursu potenciāls ir 155 miljoni iedzīvotāju. Reģionam ir potenciāls
ievērojams militārais spēks, izeja uz divām jūrām, derīgie izrakteņi, pašpietiekamas
un reģiona vajadzības nodrošināt spējīgas rūpniecības un lauksaimnieciskās
ražošanas potences. Tā ir potenciāla
ģeopolitiska lielvara, kas būtu spējīga neatkarīgi no ārējiem apstākļiem un
citu lielvaru atbalsta, garantēt savu drošību un īstenot neatkarīgu
iekšpolitiku un ārpolitiku.
Ja pieejam reālpolitiski, tad, protams, jāņem vērā šā brīža
politiskās tendences un dažādu valstu gatavību šo projektu realizēt.
Visreālistiskākais modelis izskatās, ka savstarpējā integrācija varētu būt
vairākos līmeņos vai kārtās. Kā pirmo kārtu veidojošais kodols, ņemot vērā
interešu kopību, varētu būt Baltija, Polija un Ukraina. Pārējās Višegradas
valstis, Bulgārija, Rumānija un Moldova varētu iekļauties otrajā kārtā, bet
Baltkrievijas jautājums ir īpašs, ņemot vērā tās vasalisko atkarību no
Krievijas, un mazticamo atsvabināšanos no tās mierīgā ceļā.
Cerības raisa, ka Intermarium ideja tiek cilāta
Polijas valdošajās politiskajās aprindās un, ņemot vērā poļu vadošo lomu un
pozitīvās ambīcijas reģionā, ticams, ka tieši Polija varētu būt projekta
dzinējspēks.
Baltijas-Melnās jūras savienība ir saskatāms kā militārs,
kolektīvās drošības bloks (NATO ilgtspēja ir apšaubāma, jo īpaši vērojot
politiskās un demogrāfiskās tendences ASV). Iespējams un vēlams arī kā
politiska un ekonomiska neatkarīgu valstu savienība pēc Eiropas Savienības
parauga, protams, uz citu ideoloģisko vērtību un līdzdalības modeļa
(atgriežoties pie atsevišķo valstu veto tiesībām) bāzes, un izdarot
secinājumus, kas radīja problēmas ES pārvaldes mehānismos un ekonomiskajās
iniciatīvās.
Šie jautājumi prasa plašu diskusiju, ir analizējami un
diskutējami.
Austrumu un Centrāleiropas nacionāli noskaņotajiem politiķiem
un kustībām būtu jābūt vadošajiem Baltijas-Melnās jūras savienības idejas
nesējiem un popularizētājiem savās valstīs, jo šis ir visreālistiskākais
modelis, ja vēlamies saglabāt savu nacionālo identitāti, eiropeisko kultūru,
politisko neatkarību un tradicionālās vērtības. Labāku ģeopolitisko alternatīvu
vienkārši nav.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru