Ir
grūti tvert mirkli, kurā latvieši apzinājās sevi ne vien kā tautu ar kopīgu
izcelsmi, valodu, kultūru, vēsturisko likteni, bet kā savas zemes saimniekus,
kam pienākas tiesības uz savu valsti.Tomēr, vēsturnieki ir nonākuši pie
viedokļa, ka latviešu tautas piederība Eiropas civilizācijai noteica loģisko
ceļu uz Latvijas Republikas proklamēšanu 1918.gada 18.novembrī.
Modernā
nacionālisma, etniskās, kulturālās un politiskās kopības apzināšanās pirmsākumi
rodami 18.gadsimta Eiropā, bet jau 19.gadsimtā šīs idejas attīstās un izplatās
tik lielā mērā, ka pilnībā maina Eiropas politisko karti un nosaka Rietumu
civilizācijas tālāko virzību.
Ja
līdz tam valstis veidojas ap monarhu dinastijām, tad 19.gadsimtā tautas sāk
apzināties savu asiņu, valodas, kultūras kopību, un loģisks ir tālākais solis-
organizēties un apvienoties savās valstīs. Eiropā sākas procesi, ko tagad
apzīmē ar jēdzienu „tautiskā atmoda”, mazās tautas, kas iekļautas lielu
impēriju sastāvā, ceļ prasības pēc brīvības, šur tur izceļas revolūcijas ar
nacionālu raksturu, sāk šūpoties impērijas, bet galvenais- norisinās intensīvs
kultūrnacionāls darbs. Tautas rada savu nacionālo ideoloģiju, formulē savu
identitāti.
Šie
procesi nevar neskart arī latviešus. Tie plašāku atbalsi rod 19.gadsimta otrajā pusē notiekošajā Pirmajā Atmodā
jeb jaunlatviešu kustībā. Tautiskums, latviešu kultūras izkopšana, latviešu
literārā valoda, rakstniecības aizsākumi, folkloras apkopošana un
sistematizēšana, sava skola, pulcēšanās nacionālās biedrībās, apziņa, ka
latviešiem ir savas ekonomiskās intereses, ka tautas labklājība jāceļ
izglītojoties un kļūstot saimnieciski aktīvai. Šis bija laiks, kad formējās
nacionālā ideoloģija.
Jaunlatviešu pēdas Liepājā: Kurzemnieks,
Liepājas ģimnāzijas 1854.gada absolvents Krišjānis Valdemārs (1825-1891)- viens
no jaunlatviešu kustības aizsācējiem un galvenajiem ideologiem. Latviešu
ekonomiskā patriotisma tēvs. Aicināja latviešus un igauņus pievērsties
jūrniecībai un celt savu nacionālo pašapziņu un kultūru, sekmējot sabiedrisko
kustību, kas vēlāk ieguva Pirmās atmodas nosaukumu. Daudz darba veicis
jūrniecības popularizēšanai un tās nozīmes apzināšanai. Valdemāra nopelns ir
pirmās latviešu jūrasskolas atvēršana Ainažos 1864.gadā.
Bunkas pagasta iedzimtais, Liepājas
augstākajā apriņķa skolā skolotāja tiesības ieguvušais Atis Kronvalds(1837-1875)-
jaunlatvietis, dedzīgākais latviešu tautas tiesību, valodas un kultūras
aizstāvis. Rakstījis mācību grāmatas, publicējis rakstus par valodniecību un pedagoģiju,
izdevis savu slaveno brošūru „Nationale Bestrebungen” (Tautiskie centieni). Tā
bija atbilde vācu ideologiem, kas pauda uzskatu, ka latviešiem nevar būt ne
savas kultūras, ne izglītotu cilvēku, jo izglītots latvietis esot neiedomājams.Kronvalda
sirdslieta bija latviešu literārās valodas izkopšana, viņš tajā ieviesis ap 100
jaunvārdu. Kronvalds latviešu valodā iedzīvinājis vārdus arods, josla, oma,
ķermenis, viela, aizbildnis, apstāklis, burtnīca, dzeja, gleznot, līdzekļi,
nākotne, pagātne, vēsture, vēstule, cietoksnis u.c.
Jaunlatviešu
devums latviešu apziņas celšanā bija nepārvērtējams, taču šī kustība neizauga
līdz politiskajam nacionālismam un idejai par neatkarīgu Latvijas valsti.
19.gadsimta
nogale atpalikušajā Krievijas impērijā un tās visattīstītākajā un
eiropeiskākajā Baltijas provincē iezīmējās ar strauju pāreju no feodālisma uz
kapitālistisko saimniekošanu. Latvieši noslāņojās mantīgajos un trūcīgajos gan
laukos gan pilsētās. Sabiedriskās rosības un politiskās aktivitātes ziņā dominē
pilsētas, kaut arī lielākais tautas vairums joprojām dzīvo laukos.
Krievijas
tronī kāpis imperators Aleksandrs III un viņa valdīšanas laiks iezīmējās ar
smagu impērijas nekrievu tautu pārkrievošanas politiku. Jaunlatviešu kustība
apsīkst un tās idejas dzīvo pārsvarā turīgākajās pilsētu latviešu aprindās. Tas
ir piekāpīgs kultūrnacionālisms, kas demonstrē lojālu attieksmi pret varu un
naivi cer uz reformām, kas pakāpeniski uzlabos latviešu labklājības līmeni.
Taču,
latviešiem izglītojoties, un aizvien lielākā skaitā ieceļojot pilsētās, rodas
jauna kustība, kas piesaista sevišķi gados jaunākos . Tā ir „Jaunā strāva” jeb
Rietumeiropā modē nākušā marksisma vietējā atbalss. Marksisti tautību
jautājumam lielu vērību nepiegriež, bet uz pasaules attīstību skatāsa šķiriski.
Ir bagātie- apspiedēji un nabagie- apspiestie. Visu zemju nabagiem
jāapvienojas, jāgāž bagāto vara, un manta jāpārdala visiem vienādās daļās.
„Strādniekam nav tēvzemes!”: skan viņu lozungs. No jaunstrāvnieku inteliģences
grupas izaug Latvijā lielā un ietekmīgā sociāldemokrātija.
Liepāja
19.gadsimta nogalē kļūst par rūpnieciski attīstītu ostas pilsētu. Te ir daudz
strādnieku šķirai piederīgo, un sociāldemokrātija kļūst populāra. 1881.gadā
Liepājā ir 29 611 iedzīvotāju, no tiem 9 344 latvieši. 1897.gadā
pilsētas iedzīvotāju skaits sasniedz 64 489., bet latviešu ir 24 918.
Daudz, bet tomēr mazākumā. Varā latvieši pārstāvēti vēl mazāk. Piemēram,
1878.gada pilsētas domes vēlēšanās, no 54.domnieku vietām, tikai 1. tiek
latvietim.
Paradoksāli,
bet tieši no nacionālās intereses noliedzošās sociāldemokrātu vides nāk
latviešu politiskā nacionālisma radītāji. Viņu saknes ir Kurzemē, un izcilāko
vietu ieņem dzimušais liepājnieks Miķelis Valters, un tepat netālu- Asītes
pagastā dzimušais Ernests Rolavs.
Liepāja un Latvijas
valstiskuma ideja: Miķelis Valters(1874-1968)-
latviešu jurists, politiķis, diplomāts un sabiedrisks darbinieks, viens no
Satversmes izstrādātājiem. Pirmais latviešu sabiedriskais darbinieks, kurš
publiski izvirzīja suverēnas Latvijas valsts izveidošanas nepieciešamību (1903.
gadā žurnālā „Proletārietis” rakstā „Patvaldību nost! Krieviju nost!”). Dzimis
Liepājā, strādnieku ģimenē. Pamatizglītību guvis Liepājas Sv. Annas baznīcas
elementārskolā, vēlāk Liepājas pilsētas skolā, vienlaikus bija burtliča
māceklis. No 1889. gada sāka strādāt dzelzceļa darbnīcās, absolvēja Liepājas
reālskolu. Aktīvi piedalījās jaunstrāvnieku kustībā, tādēļ tika politiski
vajāts. Nelegāli pārgājis Krievijas-Vācijas robežu, vēlāk nokļūst Šveicē, kur
kļūst par tiesību zinātņu doktoru.Kopā ar domubiedriem nodibina nacionāli
orientēto Latviešu sociāldemokrātu savienību. Pēc 1918.gada 18.novembra kļūst
par Latvijas pagaidu valdības iekšlietu ministru. 1919. gada oktobrī Valteru kā vienu no izglītotākajiem un
Eiropu zinošākajiem latviešu politiķiem un daudzu svešvalodu pratēju iecēla par
Latvijas sūtni Romā, pēc tam Parīzē. Bija viens no tuvākajiem pirmā LR ārlietu
ministra Zigfrīda Annas Meierovica palīgiem, gādājot par Latvijas atzīšanu de
iure un uzņemšanu Tautu Savienībā.Diplomātisko karjeru turpina visu Latvijas
brīvvalsts pastāvēšanas laiku. Pēc 1940. gada Miķelis Valters dzīvoja Šveicē un
Francijā, nodarbojies ar jurisprudenci un publicistiku un turpināja kalpot
Latvijai kā diplomāts arī pēc tās okupācijas divdesmit astoņus gadus. Miris kā
tridinieks Nicā, Francijā.
Ernests Rolavs(1874-1907)
latviešu publicists un sabiedriskais darbinieks, revolucionārs. Dzimis Asītes
pagastā, zemnieku ģimenē. Mācījās pagasta skolā, tad
Liepājas pilsētas skolā, bet 1895. gadā pabeidza Liepājas Nikolaja ģimnāziju.Kontrabandas
ceļā cariskajā Krievijā ieveda revolucionāro literatūru. Vairākkārt
apcietināts, aizbēga uz Šveici, un kopā ar Miķeli Valteru dibināja nacionālo
Latviešu sociāldemokrātu savienību. 1907. gadā viņš
ieradās Odesā, lai kā eksterns kārtotu valsts eksāmenus tieslietās Novorosijas
(Jaunkrievijas) universitātē, bet tika apcietināts. Vedot uz Liepāju, viņu pēc
baronu Noldes, Ropa un Henkeļa rīkojuma piekāva un 1907. gada 18. augustā
"bēgot" nošāva netālu no Grobiņas.
Nav
vairs kam pajautāt, cik patiesa vai nepatiesa ir laikabiedru zīmētā leģenda,
kur kādā Cīrihes
krodziņā pie alus kausiem sēž latviešu politemigranti, un Miķelis Valters ar
pirkstu alus putās zīmē Krievijas impērijas sadalīšanos un nākamās Latvijas
valsts robežu aprises. Taču jau 1930.gadu pētījumos Miķeli Valteru diezgan
pārliecinoši uzskatīja par latviešu politiskā nacionālisma izveidotāju.
Zīmīgs
ir viņa 1900.gadā, laikrakstā „Latviešu strādnieks” ievietotais raksts „Iz
latviešu sadzīves”. Valters polemizē ar iesūnojušajām kādreizējo jaunlatviešu
aprindām, pieprasot nacionālo centienu tālāku attīstību: „Starp iesākumu [..]
un tagadni ir milzīga aiza. [..] latvietis vairs nekaunējās, ka tas latvietis -
šis tautiskās kustības pirmais mērķis bija sasniegts; vajadzēja iet tālāk -
vajadzēja mūsu tautībniekiem prasīt latvisku tiesu, latvisku skolu, pašvaldību.
Tas nenotika: mūsu nacionālistiem pietika ar to, ko tie bij sasnieguši, tie
apmierinājās ar mazumiņu un atmeta domas par nacionāli autonomām iestādēm."
Liepāja
un liepājnieki vēlāk ierakstīs savu vārdu Latvijas valstiskuma izveidošanas
vēsturē pēc 1918.gada 18.novembra valsts neatkarības proklamēšanas akta. No
1919.gada janvāra līdz jūlijam Liepāja būs jaunizveidotās valsts galvaspilsēta.
Te drukās pirmo Latvijas naudu, izdos svarīgākos rīkojumus,formēs armiju un
tiks izīnītas izšķirošas Brīvības cīņu kaujas. Tepat tuvumā bojā ies pirmais
nacionālo bruņoto spēku virspavēlnieks Oskars Kalpaks, un tiks izvadīts pēdējā
gaitā no Sv Annas baznīcas. Taču, tas būs vēlāk, kad valsts tiks dibināta.
Vispirms bija ideja, ka sava valsts nepieciešama.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru